عکس هایی که جان عکاس را می گیرد
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۲۹۶۳۱۷۶
این دانشجوی رشته پرستاری که بر روی لبه پلی قرار گرفته بود ،سعی داشت تا عکس سلفی جالبی از خود بگیرد که ناگهان بر اثر لیز خوردن پایش از ارتفاع 4.5 متری بر روی پایه های بتنی پل افتاد.اگرچه این دختر به سرعت به بیمارستان منتقل شد اما بر اثر جراحات وارده فوت کرد.خبرهایی از این دست زیاد است و ما هم آن را شنیده ایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش جام جم آنلاین ،درحالیکه گرفتن عکس سلفی امروزه به یک تکنیک عکاسی رایج و آسان برای گرفتن عکس تبدیل شده وطرفداران بسیاری را از آن خود کرده است ولی این تکنیک به واسطه استفاده نادرست خطراتی را نیزبه همراه داشته است.
از این رو برخی کشورها نظیر روسیه اخیرا پس از بروز تعداد بیشماری از حوادث، صدمات و مرگ و میری ناشی از عکاسی های سلفی تصمیم به راه اندازی کمپین اطلاع رسانی و هشدار دهنده خطرات عکاسی های سلفی کرده اند تا به شهروندان یادآور شوند که "لایک بودن" در شبکه های اجتماعی ممکن است به قیمت جان آنها تمام شود.
ایران نیز در زمینه حوادث ناشی از گرفتن عکی سلفی از رتبه بالایی برخوردار است وسلفی بگیران کشورمان از هیچ شرایطی برای گرفتن عکس یادگاری نمی گذرند،حتی به هنگام وقوع سیل که می تواند آنها را با خود ببرد . به طوریکه به گفته معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ، متاسفانه در حادثه اخیر سیل این استان برخی از مردم برای گرفتن عکس سلفی کنار رودخانه جمع شده بودند که سیل خودروی آنان را با خود برد.درحالیکه می توانست آنها را نیز با خود ببرد.
دکتر مهرداد کاظمزاده عطوفی معاون دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت گو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه غالبا این افراد درگیر موقعیت های هیجانی می شوند و می خواهند با انتشار عکس در این شرایط به نوعی خود را مطرح کنند،اظهارداشت:در واقع در پس ذهن این افراد این واقعیت نهفته است که این عکس را می گیرم چون می خواهم به دیگران بگویم در این شرایط قرار داشتم وناظر حادثه بودم.
وی افزود:آن وقت این پرسش می تواند برای ما مطرح شود که گفتن اینکه ما در آن حادثه قرارداشتیم چه منافعی دارد؟باید گفت از این طریق فرد سعی دارد خود را در میان دیگران مطرح سازد و معتقد است که موجب ارضا و افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.
این روانشناس در پاسخ به این پرسش که اینگونه عکس های سلفی غالبا توسط چه افرادی انجام می شود؟گفت:براساس مطالعاتی که صورت گرفته این گونه رفتارها اغلب در میان جمعیت عام با اطلاعات اجتماعی و فرهنگی متوسط اتفاق می افتد.البته قصد ندارم موضوع مدرک تحصیلی را مطرح کنم .بلکه به عنوان روانشناس معتقدم این مسئله بیشتر مرتبط بامسئله اعتماد به نفس است.افرادی که برای خود دارای موقعیت اجتماعی هستند هیچگاه تمایلی به مطرح شدن ندارندو به ذهنشان هم نمی رسد که در این شرایط بخواهند عکس سلفی بگیرند.
وی با بیان اینکه ابزار تکنولوژی امروزه به کمک بیان وابراز خودشیفتگی انسان ها آمده است افزود:البته خود شیفتگی در حد لزوم اشکالی ندارد ولی اگر از مرز خود عبور کند آن وقت می توان آن را نوعی بیماری تلقی کرد.
کاظمی در پاسخ به این پرسش که چنانچه این رفتارها موجب افزایش اعتماد به نفس شود می توان آن را مثبت ارزیابی کردگفت:این روش روش مناسبی برای افزایش اعتماد به نفس نیست چراکه منجر به توانمند سازی علمی ومنطقی اعتماد به نفس نمی شود بلکه این روش یک روش جبرانی است که منجر به اعتیاد می شود.
یکی از پرسش هایی که در مورد رفتارهای این افراد به هنگام وقوع حادثه به ذهن می رسد این است آیا این افراد به هنگام حادثه فکر نمی کنند که تعلل برای گرفتن عکس می تواند جان آنها را نیز به خطر بیندازد؟دکتر کاظمی در این باره علت چنین رفتاری اظهارداشت:انسان وقتی سطح هیجانش بالا می رود ودرگیر مسائل هیجانی می شود ابزارهای استدلالی و منطقی اش تحت الشعاع آن قرار می گیرد. نظیر عصبانیت که افراد به هنگام وقوع آن رفتارهایی از خود نشان می دهندکه بعد از مدت کوتاهی از انجام آن پشیمان می شوند.این افراد نیز وقتی سیل وطوفانی رخ می دهند عکس می گیرند و می خواهند به دیگران بگویند ناظر آن بوده اند.
وی نقش رسانه ها و صدا وسیما را در افزایش آگاهی مردم موثر دانست و افزود :اگر سطح آگاهی این افراد را افزایش دهیم می توانیم از وقوع این رفتارهای جبرانی وآسیب زا جلو گیری کنیم.
سها روحانی - خبرنگار جام جم آنلاین
به اشتراک گذاری کد خبر : 2809984250496434914 برچسبها : سها روحانی مهرداد کاظم زاده عطوفی عکس هایی که جان عکاس را می گیرد لینک کوتاه :ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید: 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید. 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای اسلامی منتشر نمیشود. 3- نظرات پس از ویرایش ارسال میشود. تصویر امنیتی : پربازدیدها خودروی متفاوت فرمانده کل ارتش+عکس مرحوم عارف لرستانی در روز زن برای همسرش چه نوشت+عکس صحنه ای که اشک عکاس انگلیسی را درآورد (عکس +16) پیامی که ارتش سوریه با توپ برای تروریست ها فرستاد +عکس آغاز تحقیقات علیه افسر آمریکایی به دلیل بازی کردن در فیلمهای مستهجن+عکس پاسخ سرپرست سازمان حج و زیارت در مورد حذف پرچم ایران +عکس دختر 13 ساله قربانی سناریوی شیطانی فاجعه جدید در دنیای فوتبال/ قتل در ورزشگاه+عکس تله 150 میلیونی برای مدیر بانک پیکر عارف لرستانی در زادگاهش آرام گرفت لیست همه پربازدیدها برگزیده ها سمند کوپه +عکس خبر خوش برای جوانان؛ اخذ گواهینامه رانندگی بینیاز از کارت پایان خدمت گوشی جدید One X10؛ میان رده زیبای HTC در راه بازار پشت صحنه ثبت نام نامزدهای سرشناس انتخابات ریاست جمهوری صحنه وحشتناک بالا آمدن آب آخرین دستاورد صنعت خودروی برقی کشور جدال تن به تن یک مرد با گاو خشمگین صندوقهای الکترونیکی روی میز فروشگاهها کلکسیون گیاهان دارویی در زنجان آیا آمریکا به ایران حمله میکند؟ آخرین مطالب همه سایت 09:17 عکس هایی که جان عکاس را می گیرد 09:15 ثبت یک رکورد ویژه به نام پرسپولیس/ 25 هفته صدرنشینی 09:15 آیت الله جنتی به سیف دستور پیگیری داد 09:14 سمند کوپه +عکس 09:13 اندیشکده واشنگتن خواستار تحریم ماهانایر شد 09:10 وداع اسطوره با آبی های لندن / جان تری هم رفت 09:04 راههای پیشگیری از آرتروز زانو 08:54 آیا افراد دیابتی و چاق میتوانند مویز بخورند؟ 08:54 جشن قهرمانی 80 هزار نفری در ورزشگاه آزادی 08:51 عادات برهم زننده تعادلات هورمونی فهرست همه مطالب جام جم آنلاین © 2015 | کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم است. ما را در شبکههای اجتماعی دنبال کنیدمنبع: جام جم آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۲۹۶۳۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عکاسی فیلم هیچگاه نمیمیرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،به نقل از روابط عمومی موزه سینما، امیر عابدی در ابتدای این کارگاه گفت: در سینمای ایران حضور در سمتهای مختلفی را تجربه کردم تا بدانم زمانی که میخواهم در یک فیلم سینمایی کار کنم به دلیلی روابط مختلفی که میان صنوف وجود دارد، باید چگونه عمل کنم. به عنوان مثال یک برنامه ریز زمانی موفق است که بداند هر گروه کاری باید در چه ساعتی در صحنه حضور پیدا کند.
وی ادامه داد: من در دوره تجربه اندوزی تلاش کردم حرفههای مختلفی را در سینما بیاموزم و تجربه کنم و به دیگران هم توصیه میکنم که ابتدا عکاسی را با فیلمهای کوتاه تجربه کنند تا روابطی که میان گروههای مختلف وجود دارد را یاد بگیرند.
کار در سینما طاقت فرسا است
عکاس فیلم «شب یلدا» افزود: فعالیت در سینما کاری طاقت فرساست و ممکن است مراحل فیلمبرداری برخی از پلانها بارها تکرار شود. برخی فکر میکنند عکاسی فیلم کار سادهای است. عدهای نیز تصور میکنند که ما فقط قاب فیلمبردار را لحاظ میکنیم، در صورتی که همیشه اینطور نیست. در بسیاری از مواقع، عکاس زاویه مورد نیاز خود را از قبل انتخاب میکند. در واقع شیوه ثبت بسیاری از عکسها را در هنگام خواندن فیلمنامه در ذهن خود مرور میکنم.برخی از همکاران ما در حوزه عکاسی فیلم با فیلمنامه آثاری که در آن حضور پیدا میکنند آشنایی ندارند و این مسئله به هیچ وجه مورد قبول نیست. زمانی که فیلمنامه را میخوانید، کاراکترها را آنالیز کرده و به ایدههایی جدیدی میرسید.
شخصیت منفی نیاز به لنز واید دارد
عابدی با بیان اینکه گاهی پیش آمده که یک کارگردان از قابهای من تاثیر گرفته است، افزود:مثلا می توانبرای گرفتن کلوز آپ از شخصیت منفی با لنز واید و برای شخصیت مثبت از لنز تله استفاده کرد و این مسئله به دلیل تاثیرات روانشناسی موجود در لنزها است. این موارد زمانی کاربرد خواهد داشت که فیلمنامه اثر را به خوبی مطالعه کنید. جز وظایف یک پروژه است که با عکاس کاملا همراهی کند .
وی ادامه داد: ارتباطاتی که بین عوامل وجود دارد مانند چرخ دنده به صورت ارگانیک عمل میکند ،سینما و تئاتر به هیچ عنوان هنر فردی نیست. برقراری تعامل و روابط عمومی بالا بخشی از وظیفه یک عکاس است است. بازیگر مقابل دوربین پارتنر یک عکاس به شمار میرود و باید بتوان با او تعامل مناسبی داشت.
عکاس « قرمز» در ادامه این نشست گفت: سالها پیش یک دوره یکساله کلاس بازیگری گذراندم تنها برای اینکه بدانم یک بازیگر چگونه رفتار میکند و چگونه حسش به صورت فیزیکی یا میمیک صورت به شکل بیرونی بروز می کند . در بازیگری رویکردهای متفاوت وجود دارد عده ای کاملا حسی بازی می کنند و برخی مبتنی بر تکنیک برخورد عکاس در یک پروژه باید با هر کدام از اینها متفاوت باشد .
عابدی با بیان اینکه در گذشته عکاسی با نگاتیو صورت میگرفت و به همین دلیل با دشواریهای بیشتری همراه بود، ادامه داد: به دلیل وجود نگاتیو، در آن زمان من با دقت بیشتری به رصد کردن شرایط برای تهیه عکس ها میپرداختم. به صورت اصولی در همه فیلمها، تمرین نهایی وجود دارد که باید همه چیز از جمله گریم و لباس مانند اجرای نهایی باشد و در این شرایط میتوان بخش زیادی از عکس ها را در تمرین تهیه کرد. یادگرفتن سینما از صفر تا صد و شناخت کامل پروسه تولید بسیار مهم است . یادگیری این موارد در طول دوران کاری برای من بسیار مفید بوده و خصوصا حضور در کلاس بازیگری تاثیر زیادی در زندگی حرفهای من داشته است.
یکی از وظایف عکاس کنجکاو کردن مخاطب است
عابدی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف عکاس فیلم، وسوسه کردن و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان است. مثلا در فیلم «ساکن طبقه وسط» شهاب حسینی ۳۸ نقش متفاوت را برعهده داشت که عکسهای مربوط به آن شخصیتها میتوانست تبلیغات مثبت فراوانی را باعث شود. در صورتی که تنها به استفاده یک عکس از آن فیلم به عنوان تبلیغ در سطح شهر بسنده شد.
عکاس فیلم «آلزایمر» افزود: برخی عقیده دارند عکاسی فیلم دیگر مرده است و این باور اشتباه است.. یادم می آید در اواسط دهه هشتاد برای اولین بار در فیلم «مزرعه پدری» از دوربین دیجیتال استفاده کردم که برایم ریسک بزرگی به شمار میرفت.
وی ادامه داد: باید توجه داشت همه زوایایی که عکاس تدارک میبیند، عیناً مشابه فیلم نیست. به علاوه که او بخش مربوط به پشت صحنه را هم پوشش میدهد. افزون بر این، خلاقیت در حیطه عکاسی نقشی بسیار مهم برعهده دارد. به این دلایل است که اعتقاد دارم عکاسی فیلم هیچگاه نمیمیرد.
اکبر عالمی دریای دانش بود
وی افزود: دلیل اهمیت خواندن فیلمنامه برای من این است که از کلیت فیلم و کاراکترها به تحلیل برسم و متوجه شوم برای هر کدام به چه میزان تمرکز نیاز دارم. ضمن اینکه زمانی که فیلمنامهای را مطالعه میکنم، متوجه میشوم کدام قسمتها نیاز به عکس دارد.
عابدی با یادی از اکبر عالمی بیان داشت: او در این زمینه دریای دانش بود و همواره از او میآموختم. متاسفانه او را در دوران کرونا از دست دادیم. اگر امروز عالمی در جمع ما حاضر بود من بسیار از دانش او استفاده میکردم.
وی با اشاره به اهنیت نگاه تهیه کنندهها، خاطرنشان کرد: برای اینکه متوجه میزان حرفه ای بودن یک تهیه کننده شویم کافی است ببینم عکاس انتخاب شده برای یک فیلم چه میزان حرفه ای و با تجربه است چرا که این انتخاب نشان دهنده این امر است که تهیه کننده چه میزان به فکر تبلیغات اکران است
ماندن در سینما اهمیت دارد
وی درباره چگونگی ورود به سینما نیز گفت: ورود پیدا کردن به سینما چندان دشوار نیست، بلکه باقی ماندن در این فضا است که اهمیت دارد. بارها افرادی را به پروژههای مختلفی معرفی کردهام، چراکه دارای توانمندی و استعدادی ویژه بودند. اما اکثرا نتوانستند بیش از حضور در یک پروژه را تجربه کنند. بسیاری در شرایط کاری نمیتوانند موفق عمل کنند. مسیر من چنین بوده است که ابتدا به دنبال آموختن سینما بودم و سپس حضور در فیلم کوتاه و پروژههای مختلف این عرصه را تجربه کردم. این فرآیند سه سال به طول انجامید. امروزه یا یک موبایل هم میتوان فیلم ساخت در صورتی که فیلمسازی وعکاسی با نگاتیو بسیار دشوار بود. جوانترها چندان دنبال تجربههای تازه نیستند در صورتی که فردی همچون علیرضا داوودنژاد فیلم «روغن مار» را با یک گوشی آیفون فیلمبرداری کرد.
وی ادامه داد: عکاس خوب فیلم باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، مدیوم سینما و اجزای آن را نیز به خوبی بشناسد. من هنوز هم در آموزشگاههای سینمایی دورههایی را برای افرادی برگزار میکنم که در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کردهاند و دورههای مختلف آن را گذراندهاند. در این کلاسها درباره ارتباط میان بازیگری با دیگر حوزهها و خصوصا عکاسی صحبت میکنم. در گذشته بازیگران پیش از بستن قرارداد نام عکاس را جویا میشدند و این مسئله برای آنها اهمیت زیادی داشت زیرا عکسها بسیار دیده میشدند. البته امروزه عکس فیلم اهمیت بیشتری به لحاظ میزان دیده شدن پیدا کرده زیرا محیط ارائه آن بسیار گستردهتر شده است.
خلاقیت بزرگترین عنصر یک عکاس است
عابدی درباره شاخصهای یک عکس خوب گفت: اکسپوز درست اولین مسئله است و نورسنجی نیز باید به درستی صورت بگیرد و این مسئله الفبا برای هنر عکاسی است. نکته بعدی کمپوزیسیون یا کاربندی مناسب است و بعدی مجموعهای از اکت بازیگر، نورپرداژی، صحنه آرایی وشکار آن یک لحظه است که باعث ماندگار شدن یک عکس میشود.
وی ادامه داد: مجموعهای از عناصر زیبایی شناسانه باعث ساخته شدن یک عکس خوب میشود. ضمن اینکه نورپردازی در عکاسی فیلم، توسط نورپرداز پروژه انجام میشود و به همین علت فرآیند عکسبرداری چندان وقت گیر نیست.
این هنرمند بیان داشت: بزگترین عنصری که هر عکاس میتواند در کار خود به آن متکی باشد، بهرهگیری از خلاقیت است. عکاس رایگان و ارزان یکی از معضلات این حرفه است. میانگین تعداد عکسها در گذشته ۴۰ حلقه سی و شش تایی بود در صورتی که امروز بسیاری از عکاسان برای هر جلسه از فیلم تعداد زیادی عکس تهیه میکنند. در ابتدای ورود فناوری دیجیتال به سینما، نسبت به آن اعتماد کافی وجود نداشت و به همین دلیل من هم به صورت دیجیتال و هم نگاتیو عکسهایی را تهیه میکردم. متاسفانه امروزه بر روی عکس ویرایش بسیار زیادی انجام میشود و حتی اندازه قاب را تغییر میدهند که اتفاقی بسیار غیر حرفهای است.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901653